Sider

lørdag den 4. maj 2013

Genbrug... # 1

Jeg har længe gået og puslet lidt med et indlæg om genbrug, men Binemor kom mig i forkøbet. Ikke desto mindre vil jeg starte en lille serie af indlæg om vores genbrug.... Genbrug handler for os om meget mere end at spare penge (hvilket selvfølgelig er rigtig dejligt), det handler især om at udnytte de resourcer der nu engang allerede er i spil. -Det afholder mig selvfølgelig overhovedet ikke fra at købe nyt til hverken mig selv, hjem eller baby. Personligt er jeg virkelig dårlig til loppefund, min hjerne går totalt i koma så snart jeg træder ind på et loppemarked. -Jeg kan simpelthen ikke adskille de gode fund fra de dårlige fund og derfor ender jeg ofte med ingenting. Vi bruger mere DBA eller lign til at finde de ting vi specifikt mangler.

Genbrug herhjemme er mange ting blandt andet genbrug af juletræet, som jeg skrev om her. Det er køb og salg på den blå avis og at upcycle (fancy ord for at lappe ;-)) slidt tøj (enten ved omsyning eller at aflevere til den lokale røde kors butik). I gården har vi også vores lokale byttestation, hvor man kan stille ting man ikke selv ønske mere og så kan andre få glæde af det. Og så er der selvfølgelig det at låne/arve tøj til især den lille der vokser med lynets hast. Og selvom det ikke hører ind under genbrug som sådan, så prøver vi også at være opmærksom på at undgå madspild.

Min kæreste har en mere radikal holdning til genbrug og især madspild, hvor blandt andet ris og lign. som man har spist til aften bør indgår i morgengrøden dagen efter. Den har jeg ikke helt købt endnu, men tanken om at bruge den sidste skefuld ris tiltaler mig.

Jeg har aldrig set nogle andre gøre det, men herhjemme gemmer vi mel, havregryn og andre papirs poser med "tør kost", og bruger dem til madpakken. De er helt perfekte til formålet, for de er ret solide og den kan bedre "stå op" i tasken, og hvis man bager meget, så har man lyn hurtigt mange størrelser til brug.





2 kommentarer:

  1. Fedt indlæg Gitte og ja man ser det mere og mere hos os børnefamilier. Vores penge skal strække langt og hvem gider "smide" dem væk??
    Vi gemmer gerne pasta som er kogt, når vi så har en god portion så steger vi dem på en pande med lidt krydderier, det smager skønt, knasende og sprødt og ungerne elsker det. Så opgraderer vi lige rugbrødsmadderne når det skal være nemt. Jeg gemmer også alle dutter og dimser, propper og wc-ruller. Det leverer jeg ned til sfo´en som så må bruge det til hvad de vil :) Måske de er trætte af mig, I don´t care, jeg tror ungerne elsker det. Når vi rydder op bliver meget afleveret hos den lokale røde kors, både tøj og ting. Så kan andre jo få glæde af det. Jo vi skal blive bedre til at genbruge og væk fra tanken som nogen i den ældre generation har med at man ikke kan gå i aflagt tøj. Jeg har svaret dig på din mail. Lad os gøre noget i fællesskab. kh Libbie

    SvarSlet
  2. Tak Libbie.

    Jeg er igang med at skrive mail tilbage :-) Vi høres ved.
    KH Gitte

    SvarSlet

Tak fordi du tog dig tid til at skrive til mig, jeg sætter pris på hver enkelt kommentar