Sider

mandag den 11. marts 2013

Barsels gaver


Min veninde har lige født en lille dreng og jeg har været igang med hendes (hans, er det vel egentlig) barsels gave temmelig længe efterhånden. Det kan være svært at sy når man bor i en 3 vær og skal hive sy maskinen frem hver gang og sætte sig ved spisebordet.  Så der ligger ofte en bunke med små ting der lige skal ordnes, når den endelig kommer frem. Men idag fandt jeg symaskinen frem og satte den sidste stikning i pusle underlaget, så nu er begge gaver helt færdige. - Et pusle underlag til pusletasken og et hæklet babytæppe.



Lige så meget som gentagelser kan være sjove, lige så meget ville jeg gerne prøve et nyt mønster til den lille ny verdens borgen. Elsker at hækle tæpper, synes især at tæpper af firkanter er perfekt, for man kan have det med alle vegne. Baby tæppet var dog lidt af en udfordring, da mine firkanter blev væsentligt mindre end dem i opskriften, selvom jeg hæklede med en nål 4.  Og da firkanterne blev for små Jeg synes tæppet blev lidt for spraglet. Så jeg samlede 4 firkanter til en stor firkant, (hæklet sammen) og kantede med hvid, inden hver af de store forkanter blev syet sammen. Kanten om firkanterne blev hæklet efter hovedet. Til sidst sluttede jeg af med krebsemasker i dobbelt garn.








Jeg har fundet opskriften her. -Opskriften er på engelsk, men jeg har oversat den nedenfor. Skriv endelig hvis der er noget der er uklart.

Garnet er arwetta classic i sort, grå, blå, grøn, mint og hvid.


DIY

lm: luft maske
km: kæde maske
fm: fast maske
stgm: stang maske
db stgm: dobbelt stangmaske

4 luft maske, lav en ring med en kædemaske

Kontrast farve
Omg 1: 4 lm (tæller for en db stgm), 2 db stgm i ringen, 3 km, *3 db stgm, 3 lm* (gentag fra * til * 3 gange), lav en km ved toppen af første db stgm (som reelt er de 4 lm). Afslut tråd

Hvid
Omg 2: Start i et lm hul. 2 lm (tæller som 1 fm), *1 fm, 1 dyb fast maske (sæt nålen i midten af ringen, træk nålen og garn igennem op på niveau med de øvrige masker og lav fast masken færdig), 2 fm i samme lm hul, 3 lm, 1 fm i næste lm hul* gentag omg rundt. luk med km

Omg 3: 3 lm (tæller som 1 stgm) * stgm i hver maske, 1 stgm i luftmaske hul fra forrige omgang, 3 lm, 1 stgm i samme luftmaske hul* gentag fra *-* omg rundt

Omg 4: 1 lm (tæller som 1 fm), *1 fm i hver maske til luftmaske hullet, 5 fm i luftmaske hullet*, gentag fra * til * omgangen rundt. lav en km, afslut og bryd garnet.

Kontrast farve:
Omg 5: 1 lm (tæller som 1 fm) *1 fm i hver maske til den 3 fm af de 5 i hullet, spring 3 m over, lav en dyb fast maske ned i luftmaske hullet* gentag fra * til * omg rundt. Afslut og bryd garnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at skrive til mig, jeg sætter pris på hver enkelt kommentar