Sider

torsdag den 9. maj 2013

Morgen boller med ris-rester

Som en lille opfølgning på mit genbrugs indlæg, tog jeg tyren ved hornene, nu skulle det prøves. At bruge resterne fra aftensmaden til morgenmaden. Det blev dog ikke i grød, men i bolledejen at risene blev brugt. Herhjemme har vi en fordeling der hedder at jeg laver en dej om aftenen og min kæreste ligger den ud til boller og bager dem om morgenen. Det blev så mig selv der gjorde det sidste også i dagens anledning, det er måske lige i overkanten at bede ham tage billeder for mig.


Vi bager ikke efter opskrift, så jeg kan ikke angive nogle mål. Men risene blev rørt i vand, gær, sukker, salt og olie væsken (1), efterfulgt af lidt grov mel og hvedemel. Jeg rører det ud med en gaffel og rører dejen så fast som man kan med en gaffel (2). (Det bliver en våd - bolledej og ikke en våd-dej (jeg er ikke så meget til de flade boller en våddej giver). Så hæver dejen natten over i køleskabet (3). Dejen bliver lagt ud på en bageplade til boller med 2 skeer og bages efterfølgende ved 200 grader til de ser dejlige ud. 

Risene er fuldstændig smattet ud i bollerne og man kan slet ikke se eller smage dem, hvilket jeg ikke helt ved om er godt eller dårligt.


Det er ikke sidste gang jeg kommer rester i bollerne, det smagte dejligt og føles godt :-)

God lørdag derude.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at skrive til mig, jeg sætter pris på hver enkelt kommentar